دستور العملهایی برای کمک به توسعه ی عادت های سالم در کودکان از اوایل زندگی

16 جولای 2019- سازمان بهداشت جهانی (WHO) اخيرا دستورالعمل هایی برای مدت زمان تماشا یا کار با صفحات نمایشگر، فعالیت بدنی و خواب کودکان از تولد تا سن چهار سالگی منتشر کرده است. این دستورالعمل ها در پاسخ به گزارش کمیته ی سازمان بهداشت جهانی در سال 2016 برای پایان دادن به چاقی دوران کودکی منتشر شد، در آن گزارش آمده بود که افزایش نرخ بروز چاقی کودکان در سراسر جهان با کاهش فعالیت بدنی، افزایش زمان قرار گرفتن در برابر صفحات نمایشگر و خواب ناکافی برای جوانان مرتبط است. براساس این گزارش، حدود 41 میلیون کودک زیر پنج سال در سراسر جهان دارای اضافه وزن و یا چاق بودند.

گرچه آکادمی اطفال آمریکا (AAP) چندین سال پیش دستورالعمل هایی برای مدت زمان قرار گرفتن در برابر صفحات نمایشگر(Screen time) برای کودکان منتشر کرد، دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی برای اولین بار نشان می دهد که سازمان بهداشت جهانی چارچوبی برای کمک به کودکان در ایجاد عادات سالم در زندگی ارائه کرده است.در این دستورالعملهاسازمان بهداشت جهانی توصیه هایی را برای کودکان در سنین مختلف تدوین نموده است:

نوزادان (کمتر از یک سال)

·        تماشا یا کار با صفحات نمایشگر برای نوزادان توصیه نمی شود.

·        نوزادان باید در فعالیت های جسمانی تعاملی بر روی زمین، چندین بار در روز شرکت کنند، با حداقل 30 تا 60 دقیقه خوابیدن بر روی شکم(tummy time) تحت نظارت والدین.

·        نوزادان تا سه ماهگی باید حداقل 14 تا 17 ساعت خواب با کیفیت در یک دوره 24 ساعته، شامل چرت زدن داشته باشند. نوزادان چهار تا 11 ماهه باید 12 تا 16 ساعت خواب خوب را در یک دوره 24 ساعته شامل چرت زدن داشته باشند.

کودکان یک تا دو ساله

·        زمانی برای قرار گرفتن کودکان یک ساله در مقابل صفحه نمایش توصیه نمی شود.

·        برای کودکان دو ساله، Screen time را به یک ساعت یا کمتر، در روز محدود کنید. پرستار کودک و یا والدین باید با کودک همکاری کنند.

·        در فعالیت های گوناگون شرکت کنند تا حداقل 180 دقیقه (یا 3 ساعت) در روز فعالیت بدنی داشته باشند.

·        برای کودکان یک تا دو ساله، زمان خواب و بیداری منظمی را معین کنید. آنها باید 10 تا 13 ساعت خواب خوب را در یک دوره 24 ساعته داشته باشند.

کودکان سه تا چهار ساله

·        محدود کردن Screen time به یک ساعت یا کمتر در روز. پرستار و یا والدین باید با کودک همکاری کنند.

·        در فعالیت های گوناگون شرکت کنند تا هر روز حداقل 180 دقیقه (یا 3 ساعت) فعالیت بدنی، از جمله حداقل 60 دقیقه فعالیت متوسط ​​تا شدید داشته باشند.

·        زمان خواب و بیداری منظمی را برای کودکان سه تا چهار ساله تعیین کنید. آنها باید 10 تا 13 ساعت خواب خوب را در یک دوره 24 ساعته داشته باشند.

برای جلوگیری از نشستن طولانی مدت، کودکان در هر گروه سنی نباید بیش از یک ساعت در یک صندلی، کالسکه یا صندلی اتومبیل بی تحرک باقی بمانند.

دکتر Jay D'Orso، متخصص اطفال و طب داخلی از گروه پزشکی Connecticut Western می گوید: از آنجایی که گوشی های هوشمند و دستگاه های تلفن همراه ارزان تر و قابل دسترس تر شده اند، به طور گسترده ای در سراسر جهان استفاده می شوند و کودکان در سرتاسر جهان به دلیل بازی یا تماشای برنامه با این ابزارها بیشتر بی تحرک شده اند. بیشتر زمان آنها به خصوص در سنین پایین، صرف تماشا یا بازی با صفحات نمایشگر می شود و فعالیت بدنی کمتری دارند؛ که می تواند به عادت های ناسالم منجر شود و کودکان را در معرض خطر افزایش چاقی در دوران کودکی قرار می دهد. مطالعات نشان داده اند که چاقی در دوران کودکی می تواند منجر به دیابت نوع 2 در سن نوجوانی شود و شانس کودک را برای ابتلا به سایر مشکلات بهداشتی مانند بیماری های قلبی در مراحل بعدی زندگی، افزایش دهد.

دکتر D'Orso افزود: علاوه بر افزایش خطر ابتلا به مشکلات بهداشتی، صرف زمان بیش از حد در برابر صفحات نمایشگر( گوشی های هوشمند یا تبلت و لپ تاپ و کامپیوتر یا تلویزیون)، فرصت های یادگیری و اجتماعی شدن کودکان جوان را از طریق بازی خلاقانه و بدون ساختار یا بازی آزاد( Unstructured playکه در آن بازی توسط کودک هدایت می شود، انتهایی برای آن تعیین نمی شود و هیچ هدف خاص آموزشی برایش در نظر گرفته نمی شود) با والدین یا همسالانش محدود می کند.

دکتر D'Orso گفت: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کودکان در طی انجام بازی های بدون ساختار، مثل بازی کردن با بلوک ها و خواندن و یا دیدن کتاب ها یا بازی با همسن و سالان یا یکی از اعضای خانواده، بهتر آموزش می بیند. این بازی ها علاوه بر کمک به بچه ها در بهبود مهارت های حرکتی و شناختی، به کودکان کمک می کنند تا یاد بگیرند که چگونه تعاملات اجتماعی خود را با دیگران مدیریت کنند.

دکتر D'Orso گفت که با پیروی از دستورالعمل های توصیه شده برای زمان صفحه نمایش، فعالیت بدنی و خواب، کودکان می توانند مهارت درک زبان و بیان واضح خواسته ها و مهارت های حرکتی و شناختی خود را ارتقا دهند که به بهبود سلامت جسمی و روانی و ارتقاء رفاه مادام العمر آنها کمک می کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190716/Guidelines-to-help-children-develop-healthy-habits-early-in-life.aspx